Biblioteka ciągle wychodzi na przeciw oczekiwaniom lokalnej społeczności i dostosowuje swoje działania do ich potrzeb. W wielu miastach coraz częściej zamieszkują obcokrajowcy, którzy muszą odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Aby przeciwdziałać wykluczeniu tej grupy z życia kulturalnego a nawet codziennego, koniecznością jest poznanie ich potrzeb. Wiele obcokrajowców ma problemy ze sprawnym posługiwaniem się językiem polskim w codziennym życiu. Niektórzy posługują się nim sprawnie, ale potrzebują zgłębić wiedzę z tego zakresu, by przygotować się do egzaminu językowego. Dlatego bardzo ważne jest zorganizować lekje polskiego na poziomie podstawowym i średniozaawansowanym, by ułatwić cudzoziemcom naukę języka.
Wprowadzenie lekcji języka polskiego do oferty zajęć bibliotecznych nie tylko ma na celu podniesienie kompetencji językowych cudzoziemców. Ma przede wszystkim pokazać, że biblioteka jest miejscem otwartym i przyjaznym. Umożliwienie nauki języka polskiego i podniesienie kompetencji językowej cudzoziemców, pomoże im podnieść swoją pewność siebie, nawiązać nowe kontakty.
Lekcja językowa dotycząca kształtowania umiejętności pisania opisu i charakterystyki kierowana jest do grupy obcokrajowców na poziomie średniozaawansowanym. Możemy poprosić, aby na zajęcia przynieśli zdjęcia kogoś bliskiego, na których podstawie będą wzbogacać zasób słownictwa potrzebnych do stworzenia opisu. Można również przygotować prezentację, w której wykorzystamy fotografie mężczyzn i kobiet, które później będziemy wspólnie opisywać.
-
Komputer, Canva, LearningsApp,
-
Stworzenie prezentacji, ćwiczeń utrwalających wiedzę, przygotowanie wydruków i wycinków z gazet wraz z pociętymi na paski karteczkami z wypisanymi cechami wyglądu zewnętrznego i cechami charakteru
Scenariusz zakłada realizację dwóch spotkań. Zajęcie kierowane są do osób przygotowujących się do egzaminu pisemnego z języka polskiego a poziomie B1. Scenariusz zakłada realizację dwóch godzinnych spotkań. Podczas pierwszej lekcji uczniowie zapoznają się z tym, czym jest opis i charakterystyka, rozbudują zasób słownictwa z zakresu wyglądu zewnętrznego i cech charakteru. Na drugich zajęciach sami napiszą charakterystykę postaci.
-
Tablica flipchart, laptop, tablety, mazaki,
-
Zajęcia przeprowadzone w oparciu o scenariusz