• Sceariusz
  • Publikacja: 22.08.2014
  • Edycja: 22.08.2014
  • 6 
Dom to praca - gra terenowa
Dom to praca - gra terenowa

  • Budżet działania: 200 zł
  • Czas przygotowania: 4 dni
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 6
  • Liczba uczestników: 20-30
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

CELE GRY:

  • zwrócenie uwagi graczy na złożoność zjawiska nieodpłatnej pracy domowej – wad i zalet pracy w domu
  • zmiana postrzegania osób pracujących w domu, jako „kur domowych” i „siedzących w domu”, zwrócenie uwagi na wartość pracy wykonywanej przez te osoby
  • budowanie poczucia własnej wartości przez osoby nieodpłatnie pracujące w domu
  • wskazanie praktycznych porad i pomysłów jak wesprzeć osoby pracujące w domu
Dlaczego warto?

Proponowana gra skierowana jest do wszystkich chętnych, chcących w niej uczestniczyć. Dla każdego gracza bez względu na płeć, rolę społeczną, wykonywany zawód, wiek itp. niesie praktyczną wiedzę przydatną na każdym etapie drogi życiowej, zwraca uwagę na zjawisko oraz związane z nim aspekty. Gra niesie inną wartość dla każdego jej uczestnika. • Rodziny z dziećmi, w których jeden z rodziców pracuje w domu • Małżeństwa, w których jeden z małżonków pracuje w domu • Związki partnerskie, w których jeden z parterów pracuje w domu • Młodzi ludzie niepozostający jeszcze w związkach • Rodziny z dziećmi lub bez, członkowie związków partnerskich aktywni zawodowo

Zespół zgłaszający się do gry powinien liczyć od 2 do 4 członków. W szczególnych wypadkach ilość osób w zespole może być większa.

W trakcie realizacji

Do realizacji gry potrzebny jest zespół 6 instruktorów, którzy przeprowadzą poszczególne konkurencje zlokalizowane w terenie. Instruktorzy powinni rozumieć tematykę zagadnienia pracy w domu by właściwie animować wykonywanie zadań na punktach. Grupa powinna pozostawać na punkcie nie dłużej jak 15 min.

Celem gry jest zbudowanie „szczęśliwego domu.” (w formie puzzli). Gra polega na znalezieniu i dotarciu do poszczególnych punktów w terenie, gdzie na grupy czekać będą kolejne zadania. Po wykonaniu zadania uczestnicy otrzymują kolejny fragment „szczęśliwego domu” – w ten symboliczny sposób budując go.

Każdy zespół otrzyma pakiet startowy niezbędnych informacji – regulamin gry, mapkę przestrzeni, w której odbywać się będzie gra. Na mapce kolorami zaznaczone są miejsca, gdzie na graczy czekają zadania do realizacji. Jedynie po zakończeniu zadania gracze mogą ruszyć dalej. Kolejność realizacji zadań zależy od obranej taktyki. Po zakończeniu realizacji zadań na graczy czeka zadanie końcowe –podsumowujące oraz ułożenie ze zdobytych puzzli ”szczęśliwego domu”.

W proponowanej grze nie ma przegranych. Każdy zespół, który przystąpi do gry, odnajdzie i zrealizuje wszystkie zadania, zdobędzie wszystkie puzzle niezbędne do zbudowania „szczęśliwego domu” i zbuduje go jest zwycięzcą.

Informacje zachęcające do uczestnictwa w grze powinny pojawić się na stronach internetowych, FB, portalach społecznościowych, portalach dla rodziców, w prasie codziennej, w punktach informacji turystycznej, jako plakaty w domach kultury, bibliotekach, urzędach.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   6 instruktorów - mogą to być wolontariusze
  •   Samodzielnie przygotowane puzzle - u mnie za zaliczenie każdego zadania rozdawaliśmy magnesy
  •   Materiały niezbędne do wykonania poszczególnych zdań (treść zadań znajduje się w pliku .pdf )
  •   Sprawdzony, bezpieczny teren
  •   Aparaty fotograficzne do uwiecznienia przebiegu gry
  •   Sprzęt komputerowy do wydruku materiałów
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przebieg gry - opis zadań znajduje się w załączeniu
  2. Po przejściu wszystkich grup, następuje uroczyste podsumowanie i wręczenie symbolicznych nagród.
  3. U nas na koniec przygotowaliśmy wspólnego grilla, na którego zaprosiliśmy wszystkie zespoły biorące udział w grze.
Po zakończeniu

Po zakończeniu realizacji gry warto napisać chociaż krótką informację do lokalnej prasy, zamieścić zdjęcia na stronach biblioteki i pomyśleć o kolejnych działaniach :-)