• Sceariusz
  • Publikacja: 20.01.2013
  • Edycja: 27.02.2019
  • 1 
CHŁOPSKA SZKOŁA BIZNESU - GRA O GRĘ
CHŁOPSKA SZKOŁA BIZNESU - GRA O GRĘ

  • Budżet działania: 200 zł
  • Czas przygotowania: bez ograniczeń
  • Czas trwania: 7 dni
  • Liczba organizatorów: 3
  • Liczba uczestników: 90
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Działanie polega na zorganizowaniu rozgrywek w oparciu o symultaniczną grę planszową "Chłopska Szkoła Biznesu" w 12-30 osobowych grupach.Gra przeznaczona jest jest dla osób powyżej 12 roku życia- świetnie nadaje się już dla gimnazjalistów, ale doskonale bawią się przy niej ludzie dorośli.

Dlaczego warto?

W naszej bibliotece wprowadzenie gry było nową formą aktywności dla młodych i dorosłych użytkowników. Gra dostarcza fantastycznej rozrywki, uczy pracy w zespole, przedsiębiorczości i myślenia strtegicznego.Jeżeli uda Wam się zaangażować nauczycieli może być także świetnym pretekstem do nauki zasad ekonomii ,lekcji z zakresu przedsiębiorczości czy historii średniowiecza w Polsce.

W trakcie przygotowania

Pierwszym i niezbędnym krokiem jest nawiązanie kontaktu z Małopolskim Instytutem Kultury, który dystrybuuje grę planszową stworzoną na bazie historii Andrychowa.Gra udostępniała jest bezpłatnie i jeżeli udokumentujemy,że zgodnie z podpisaną umową zrealizujemy w wybranym przez siebie czasie i formie zajęcia dla 90 uczestników gra stanie się własnością biblioteki.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Zgłoszenie do Małopolskiego Instytutu Kultury akcesu biblioteki, podpisanie umowy
  •   Udział w jednodniowym szkoleniu przygotowującym do pracy z uczestnikami rozgrywek
  •   Akcja promocyjna- wydruk ulotek i plakatów, informacje na stronach www biblioteki i lokanych mediów, nawiązanie kontaktów ze szkołami
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Jeszcze przed podpisaniem umowy z MIK-iem zastanów się czy dasz radę zorganizować rozgrywki dla wymaganej liczby 90 osób
  2. Możesz skontaktować się z dyrekcja zaprzyjaźnionego gimnazjum lub liceum
  3. Zapisz się na szkolenie dla prowadzących - jest bardzo przydatne, zaplanuj fundusze na pokrycie delegacji
  4. Ustal terminy - w dogodnych dniach i godzinach
  5. Przygotuj sobie harmonogram zajęć- zdecyduj czy będą się one odbywały cylkicznie w jednym miejscu ( np. 6X po 15 osó raz w tygodniu) czy może zdecydujesz się na działania w róznych miejscach ( szkoły, Twoja biblioteka, zaprzyjażnione biblioteki publiczne)
  6. Opracuj ulotki, plakaty,informacje na stronę-różnicuj formę przekazu w zależności od tego ,do kogo są one kierowane)
  7. Zrób próbę w małym gronie uczestników, możesz zaangażować do ćwiczeń koleżanki bibliotekarki.
W trakcie realizacji

Gra jest bardzo emocjonująca- pamiętaj,że występujesz w roli moderatora, czyli to Ty masz opanowane zasady i rozstrzygasz ewentualne spory wynikające z emocji.Dobrze jest kiedy na sali znajduje sie dwóch prowadzacych - jest łatwiej się wspierać i i ogarniać tak dużą grupę.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Przygotuj salę.
  •   Powtórz sobie scenariusz.
  •   Przygotuj materiały do pisania.
  •   Baw się dobrze!
  •   Nie zapomnij o dokumentowaniu działania- lista uczestników, zdjęcia
  •   W trakcie zajęć zbieraj uwagi od uczestników i notuj własne obserwacje, które mogą okazać się pomocne w pracy z następną grupą.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Upewnij się,że zgłoszeni uczestnicy pamiętają o ustalonym wcześniej terminie
  2. Zadbaj o warunki na sali - musi być przestronna, aby dawała swobodę poruszania się wszystkim uczestnikom.
  3. Rozgrywki mogą się przedłużyć - zapewnij uczestnikom dostęp do napojów i małego Conieco
  4. Nie zapomnij o domumentowaniu zajeć- zdjęcia, filmik.
  5. Myśl o kontynuacji - masz grę ,możesz zgłosić najbystrzejszych graczy do rozgrywek wojewódzkich lub ogólnopolskich, które pewnie będa organizowane, możesz sam je zainicjować!
Po zakończeniu

W trakcie działań zbieraj materiały, które pozwolą Ci udokumentować zrealizowane działania- jeżeli udał Cię się zaprosic do rozgrywek 90 osób , przysyłasz raport i gra przechodzi na własność biblioteki. Możecie korzystać z niej bez ograniczeń wykorzystując do atrakcyjnych zajęć czy lekcji.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Sięgnij po formularz sprawozdawczy stanowiący załącznik do umowy.
  •   Uporządkuj dokumentację potwiedzającą realizację zajęć ( zdjęcia, wypowiedzi uczestników, materiały promocyjne itp.)
  •   Udostępnij materiały i pochwal się swoim działaniem w lokalnych mediach.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Sprawozdanie wypełnij staranie i dokładnie.
  2. Dołącz do sprawozdania zgromadzone materiały .
  3. Prześlij do lokalnych mediów informację na temat zrealizowanego projektu, umieść artukuł na stronie www biblioteki ,ale może też Urzędu Gminy czy szkoły, której uczniowie brali udział w rozgrywkach.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Zachęcam do udziału- zgłoszenia można kierować do Małopolskiego Instytutu Kultury do 30 kwietnia 2013 r.,a szczegółowych informacji udziela Sebastian Wacięga pod nr tel. (+48) 12-422-18-84 wew.20.