- Budżet działania: 700 zł
- Czas przygotowania: 30 dni
- Czas trwania: 1 dzień
- Liczba organizatorów: 5
- Liczba uczestników: 20
- caching
- gotowanie
- gry terenowe
- promocja regionu
- aktywność społeczna i obywatelska
- dorośli
- dostęp do wiedzy i informacji
- dzieci (ok. 4-12 lat)
- edukacja, rozwój osobisty i zawodowy
- gra
- grupy mniejszościowe
- kultura i animacja
- lokalność i historia
- młodzi dorośli (ok. 19-25 lat)
- młodzież (ok. 13-18 lat)
- rozrywka
Niniejsza inspiracja jest pokłosiem wizyty studyjnej na Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, zaś idea przedsięwzięcia oparta jest na zasadach gry miejskiej i geocachingu. W wydarzeniu możemy - dowolnie - wykorzystać różne elementy składające się na kulturę danego regionu (lub regionu, który chcemy zaprezentować czytelnikom) - kuchnia, literatura, muzyka. Akcję przeprowadzamy w kilku miejscach (np. filiach naszej biblioteki). Uczestnicy przemieszczają się z punktu do punktu w oparciu o uzyskane wskazówki w miejscach, w których aktualnie się znajdują (lub w oparciu o mapę). W celu urozmaicenia zdarzenia, na trasie przejścia uczestników ukrywamy skrzynki, w których znajdują się przedmioty/rzeczy, umożliwiające uczestnikom wykonanie zadań w kolejnych miejscach/punktach.
Jest to nietypowa forma edukacyjna adresowana do osób, które lubią łączyć naukę z ruchem i zabawą. Jej zaletą jest to, że biorą w niej udział tylko osoby zainteresowane - dzięki czemu uzyskujemy większe zaangażowanie odbiorcy w projekt.
W trakcie przygotowywania wydarzenia konieczne jest: określenie jakie dziedziny będą prezentowane podczas zadania; ustalenie odbiorców projektu; pozyskanie współpracowników zewnętrznych (np. właścicieli sklepów/kawiarni/punktów usługowych), którzy podejmą się opieki nad skrzynkami; napisanie dokładnego scenariusza i regulaminu gry; wytypowanie filii bibliotecznych będących miejscem realizacji zadań.
-
regulamin gry - dla uczestników
-
scenariusz (dla organizatorów), dokładnie opisujący przebieg gry.
-
filie biblioteczne
-
skrzynki z materiałami nawiązującymi do tematyki gry i poszczególnych zadań
-
kampania informacyjna
-
analiza, na których z filii można zrealizowania zadania dot, gotowania (bądź przygotania posiłku), spotkania autorskiego, happenigu plastycznego (np. rysowanie komiksu w oparciu o tytuły książek będących w księgozbiorze danej filii a nawiązujących do tematyki zadania) czy warsztatu tanecznego
-
opracowanie regulaminu zdarzenia dla uczestników
-
opracowanie szczegółowego scenaiusza wydarzenia, opracowanie mapy działania z uwzględnienem wskazówek gdzie ukryte są skrzynki
-
pozyskanie współpracowników zewnętrznych
-
Wytypowanie filii na których odbędą się wydarzenia
Realizujemy założenia scenariusza. Musimy mieć świadomość, że nie zawsze uczestnicy będą ściśle stosować się do naszych zaleceń. Musimy być również przygotowani na: szybsze pokonanie trasy przez uczestników, bądź wydłużenie w czasie biegu.
-
scenariusz
-
mapa ze wskazówkami - lub koperty "wskazówki" do umieszczenia w poszczególnych filiach/miejscach
-
lista uczestników
-
rozlokowane skrzynek
-
Wręczenie nagród zwycięzcom
-
Finał biegu odbywa się w filii/miejscu, które umożliwi uczestnikom wspólne gotowanie potraw związanych z ideą przewodnią biegu
-
Na trasie biegu możemy rozstawić osoby (za dotarcie do nich przyznawana jest premia), które będą pełniły role punktu informacyjnego (np. ciekawostki związane z tematem przewodnim)
-
Poszczególne punkty/skrzynki winny nawiązywać do tematyki przewodniej biegu.
-
Pierwsza ukryta skrzynka zawiera: jajko i kartonik mleka oraz wskazówkę jak trafić na kolejny punkt.
-
Na ul. Sobieskiego (np. w oknie sklepu) znajduje się kartka z wierszykiem-zagadką, którego rozwiązanie podaje miejsce ukrycia pierwszej skrzynki.
-
1. O określonej godzinie wypuszczamy na trasę patrole z uczestnikami (wręczamy mapę lub pierwszą wskazówkę) kierujące ich do kolejnego miejsca np. pierwszej wskazówki poszukuj u zwycięzcy spod Wiednia (na ul. Sobieskiego)
- Można przeprowadzić ankietę wśród uczestników nt. biegu (nie musi mieć formy pisanej. Możemy np. nagrać wypowiedzi uczestników kamerą bądź dyktafonem) celem uzyskania komunikatu zwrotnego (ocena biegu) i informacji czy jest zainteresowanie (ze strony użytkowników) kontynuacją gry.
- Dla uczestników, którzy chcieliby się wypowiedzieć w późniejszym terminie opracowanie ankiety on-line
- Ocena biegu/organizacji przez współpracowników
- Analiza zebranych uwag celem ulepszenia kolejnych edycji gry
-
Uzyskanie - na gorąco - wypowiedzi uczestników, oceniających bieg (pomysł, przygotowanie, stopień trudności)
-
Opracowanie ankiety on-line dla uczestników o biegu i umieszczenie jej na stronie bibloteki
-
Przygotowanie pytań, jakie zadamy uczestnikom "na gorąco"
-
Opracowanie pytań do ankiety on-line
-
Zebranie uzyskanych informacji i analiza danych celem poprawy oferowanej czytelnikom zabawy
- Można obniżyć koszt projektu zmniejszając ilość skrzynek, bądź umieszczając w nich przedmioty/materiały, które pozostały nam po innych przedsięwzięciach.
- Ilość osób biorących udział w projekcie odpowiada wykorzystaniu 5 filii bibliotecznych i osób stojących "na punktach" w mieście
- W skrzynkach możemy - zamiast produktów - umieszczać karteczki z informacją: kup 10 jajek itp. w ten sposób możemy obniżyć koszty. WARUNEK: musimy uprzedzić uczestników że udział w grze wymaga zaangażowania finansowego np. w kwocie 20 zł. (kwota do wyliczenia)
Przytoczona tutaj ul. Sobieskiego jest tylko przykładem!