• Sceariusz
  • Publikacja: 20.08.2013
  • Edycja: 30.06.2014
  • 3 
Bibliocaching
Bibliocaching

  • Budżet działania: 700 zł
  • Czas przygotowania: 30 dni
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 5
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Niniejsza inspiracja jest pokłosiem wizyty studyjnej na Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, zaś idea przedsięwzięcia oparta jest na zasadach gry miejskiej i geocachingu. W wydarzeniu możemy - dowolnie - wykorzystać różne elementy składające się na kulturę danego regionu (lub regionu, który chcemy zaprezentować czytelnikom) - kuchnia, literatura, muzyka. Akcję przeprowadzamy w kilku miejscach (np. filiach naszej biblioteki). Uczestnicy przemieszczają się z punktu do punktu w oparciu o uzyskane wskazówki w miejscach, w których aktualnie się znajdują (lub w oparciu o mapę). W celu urozmaicenia zdarzenia, na trasie przejścia uczestników ukrywamy skrzynki, w których znajdują się przedmioty/rzeczy, umożliwiające uczestnikom wykonanie zadań w kolejnych miejscach/punktach.

Dlaczego warto?

Jest to nietypowa forma edukacyjna adresowana do osób, które lubią łączyć naukę z ruchem i zabawą. Jej zaletą jest to, że biorą w niej udział tylko osoby zainteresowane - dzięki czemu uzyskujemy większe zaangażowanie odbiorcy w projekt.

W trakcie przygotowania

W trakcie przygotowywania wydarzenia konieczne jest: określenie jakie dziedziny będą prezentowane podczas zadania; ustalenie odbiorców projektu; pozyskanie współpracowników zewnętrznych (np. właścicieli sklepów/kawiarni/punktów usługowych), którzy podejmą się opieki nad skrzynkami; napisanie dokładnego scenariusza i regulaminu gry; wytypowanie filii bibliotecznych będących miejscem realizacji zadań.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   regulamin gry - dla uczestników
  •   scenariusz (dla organizatorów), dokładnie opisujący przebieg gry.
  •   filie biblioteczne
  •   skrzynki z materiałami nawiązującymi do tematyki gry i poszczególnych zadań
  •   kampania informacyjna
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. analiza, na których z filii można zrealizowania zadania dot, gotowania (bądź przygotania posiłku), spotkania autorskiego, happenigu plastycznego (np. rysowanie komiksu w oparciu o tytuły książek będących w księgozbiorze danej filii a nawiązujących do tematyki zadania) czy warsztatu tanecznego
  2. opracowanie regulaminu zdarzenia dla uczestników
  3. opracowanie szczegółowego scenaiusza wydarzenia, opracowanie mapy działania z uwzględnienem wskazówek gdzie ukryte są skrzynki
  4. pozyskanie współpracowników zewnętrznych
  5. Wytypowanie filii na których odbędą się wydarzenia
W trakcie realizacji

Realizujemy założenia scenariusza. Musimy mieć świadomość, że nie zawsze uczestnicy będą ściśle stosować się do naszych zaleceń. Musimy być również przygotowani na: szybsze pokonanie trasy przez uczestników, bądź wydłużenie w czasie biegu.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   scenariusz
  •   mapa ze wskazówkami - lub koperty "wskazówki" do umieszczenia w poszczególnych filiach/miejscach
  •   lista uczestników
  •   rozlokowane skrzynek
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Wręczenie nagród zwycięzcom
  2. Finał biegu odbywa się w filii/miejscu, które umożliwi uczestnikom wspólne gotowanie potraw związanych z ideą przewodnią biegu
  3. Na trasie biegu możemy rozstawić osoby (za dotarcie do nich przyznawana jest premia), które będą pełniły role punktu informacyjnego (np. ciekawostki związane z tematem przewodnim)
  4. Poszczególne punkty/skrzynki winny nawiązywać do tematyki przewodniej biegu.
  5. Pierwsza ukryta skrzynka zawiera: jajko i kartonik mleka oraz wskazówkę jak trafić na kolejny punkt.
  6. Na ul. Sobieskiego (np. w oknie sklepu) znajduje się kartka z wierszykiem-zagadką, którego rozwiązanie podaje miejsce ukrycia pierwszej skrzynki.
  7. 1. O określonej godzinie wypuszczamy na trasę patrole z uczestnikami (wręczamy mapę lub pierwszą wskazówkę) kierujące ich do kolejnego miejsca np. pierwszej wskazówki poszukuj u zwycięzcy spod Wiednia (na ul. Sobieskiego)
Po zakończeniu

  1. Można przeprowadzić ankietę wśród uczestników nt. biegu (nie musi mieć formy pisanej. Możemy np. nagrać wypowiedzi uczestników kamerą bądź dyktafonem) celem uzyskania komunikatu zwrotnego (ocena biegu) i informacji czy jest zainteresowanie (ze strony użytkowników) kontynuacją gry.
  2. Dla uczestników, którzy chcieliby się wypowiedzieć w późniejszym terminie opracowanie ankiety on-line
  3. Ocena biegu/organizacji przez współpracowników
  4. Analiza zebranych uwag celem ulepszenia kolejnych edycji gry
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Uzyskanie - na gorąco - wypowiedzi uczestników, oceniających bieg (pomysł, przygotowanie, stopień trudności)
  •   Opracowanie ankiety on-line dla uczestników o biegu i umieszczenie jej na stronie bibloteki
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie pytań, jakie zadamy uczestnikom "na gorąco"
  2. Opracowanie pytań do ankiety on-line
  3. Zebranie uzyskanych informacji i analiza danych celem poprawy oferowanej czytelnikom zabawy
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?
  1. Można obniżyć koszt projektu zmniejszając ilość skrzynek, bądź umieszczając w nich przedmioty/materiały, które pozostały nam po innych przedsięwzięciach.
  2. Ilość osób biorących udział w projekcie odpowiada wykorzystaniu 5 filii bibliotecznych i osób stojących "na punktach" w mieście
  3. W skrzynkach możemy - zamiast produktów - umieszczać karteczki z informacją: kup 10 jajek itp. w ten sposób możemy obniżyć koszty. WARUNEK: musimy uprzedzić uczestników że udział w grze wymaga zaangażowania finansowego np. w kwocie 20 zł. (kwota do wyliczenia)
Informacje dodatkowe

Przytoczona tutaj ul. Sobieskiego jest tylko przykładem!