- Budżet działania: 150 zł
- Czas przygotowania: 2 dni
- Czas trwania: 8 dni
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 6
Program całych warsztatów zawierał się w ośmiu godzinnych spotkaniach, podczas których seniorzy poszerzali swoją wiedzę w zakresie obsługi komputera z systemem Windows.
Seniorzy bezustannie szukają nowych form edukacji i pożytecznego spędzenia czasu. Stąd właśnie się bierze wielka popularność uniwersytetu trzeciego wieku. Te warsztaty to jedna z propozycji mieszcząca się w tym zakresie. Oczywiście nie powinniśmy lekceważyć również aspektu towarzyskiego, który dla niektórych – nawet w przypadku tego rodzaju zajęć – będzie przeważający i decydujący o atrakcyjności zajęć. Co oznacza, że raczej nie powinniśmy się nastawiać na ścisłe realizowanie materiału, ale raczej na to, żeby miało to miejsce w miłej atmosferze.
Równie ważnym czynnikiem motywującym jest to, że nigdy nie wiadomo, kiedy pojawi się kolejna epidemia. A bez umiejętności posługiwania się komputerem i internetem seniorzy podczas kwarantanny będą mieć na pewno mniej powodów do zadowolenia.
-
Stanowiska komputerowe z dostępem do internetu i napędem DVD
-
Drukarka, najlepiej kolorowa
-
Program Z myszką za pan brat!, który można ściągnąć stąd: https://www.tampere.fi/kirjasto/nettinysse/zmyszkazapanbrat/zmyszkazapanbrat.html
-
Materiały drukowane na każde zajęcia, które były albo wydrukami z podręczników dla seniorów, albo zostały sporządzone na podstawie informacji zaczerpniętych z internetu
-
Plik Worda z tekstem do edycji. Na zajęciach używaliśmy fragmentu 'O czym dudni woda w studni' Papuzińskiej z Wolnych Lektur
-
6 płyt DVD z filmami, 6 płyt Audio CD z muzyką, 6 audiobooków (mp3)
-
6 kont e-mailowych, przygotowanych specjalnie na warsztaty – do których oczywiście mieliśmy loginy i hasła
-
Na pewno przyda się też pendrive lub dwa
Cykl warsztatów składa się z 8 spotkań. Tematy wszystkich spotkań i ich pobieżny przebieg:
Zajęcia wprowadzające
Zapoznanie się z uczestnikami, ich rozeznaniem w temacie oraz potrzebami. Krótkie ćwiczenie ręki (np. przy pomocy programu Z myszką za pan brat!). Można też przeprowadzić wyszukiwanie w internecie dowolnego zagadnienia.
Sztuka przeszukiwania internetu
Omówienie typów stron internetowych. Dodawanie znalezionych stron do paska zakładek. Wyszukiwanie obrazka w internecie i zapisywanie go na dysku. Szukanie najlepszego połączenia komunikacyjnego, planowanie wycieczki i sprawdzanie prognozy pogody.
Formatowanie tekstu w edytorze
Rozmowa nt. edytorów tekstu w codziennym zastosowaniu. Praca z przygotowanym wcześniej tekstem (powiększanie czcionki, zmiana kroju, sprawdzanie pisowni itp.). Można się też pokusić o wstawienie obrazka do tekstu.
Pliki i foldery
Wstęp wyjaśniający, czym jest plik, a czym folder, jakie są typy plików itp. Zapisywanie pliku (obrazka) ściągniętego z internetu w folderze Obrazy. Wykonywanie różnych działań przy użyciu ściągniętego pliku.
Odtwarzanie płyt
Krótki wstęp o zanikającym już wykorzystaniu płyt w codziennym użyciu. Można omówić najpopularniejsze serwisy internetowe oferujące to samo ale bez nośnika. Odtwarzanie filmu, muzyki i audiobooka z płyty. Można włączyć również kopiowanie plików z audiobooka oraz rippowanie Audio CD.
Poczta elektroniczna
Należy przede wszystkim poruszyć sprawę bezpieczeństwa oraz stworzenia dobrego hasła. Po zalogowaniu na konta uczestnicy wysyłają do siebie wzajemnie maile – najpierw bez załącznika, a potem z załącznikiem.
Zakupy w internecie
Głównym naszym zadaniem jest próba pokonania oporu seniorów przed taką działalnością. Wstęp o bezpieczeństwie w internecie jest konieczny, a potem przechodzimy do praktycznej obsługi konta: logowanie, znajomość folderów, wysyłanie maili z samym tekstem i z załącznikiem.
Koncert życzeń
Każdy z uczestników zadaje na tych zajęciach jedno dowolne pytanie z obsługi komputera. Może ono dotyczyć tego, co już było wcześniej poruszone, ale może to być zupełnie nowy temat.
Ten scenariusz nie jest w żadnym wypadku formą zamkniętą i niepodważalną. Każdy może sobie przestawione ćwiczenia uporządkować inaczej, może włączyć nowe zagadnienia albo usunąć te, które uzna za nieprzydatne.
Najlepiej zrobić między kolejnymi spotkaniami tygodniowe odstępy, żeby dać uczestnikom sposobność ugruntowania wiedzy przez samodzielne ćwiczenia. Jeśli którykolwiek z nich skorzysta z tego – to świetnie, natomiast z własnego doświadczenia wiem, że zdarza się to dość rzadko.
- Podany koszt tego przedsięwzięcia jest oczywiście orientacyjny i nie uwzględnia zakupu komputerów ani drukarki
- 6 stanowisk to wg mnie maksimum, które można założyć, bo już przy 6 komputerach praca idzie powoli, szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z niezbyt zaawansowanymi seniorami, którym wsystko trzeba pokazywać palcem i to w dodatku nie raz
- Mogłem opublikować całe warsztaty w formie cyklu wzajemnie powiązanych scenariuszy pojedyńczych spotkań, ale uznałem, że lepiej mieć je wszystkie w jednym miejscu, mimo iż wymusza to maksymalną kondensację treści. Biorąc pod uwagę wybitną niechęć ludzkości do czytania w internecie długich tekstów, jest to na pewno działanie słuszne
- Pewne zdziwienie może budzić fakt, że powyższy scenariusz jest według mnie na poziomie zaawansowanym, jak napisałem w tytule. Ten sam poziom prezentuje rozgarnięty gimnazjalista, to prawda. Jednak trzeba brać pod uwagę trudności, na które natrafia senior, próbujący osiągnąć jakiś stopień "biegłości" w obsłudze komputera. Jakim opornikiem w tym zakresie jest jego własny, zmęczony mózg, możemy się tylko domyślać. Dlatego na zajęcia przyjmuję te osoby, które potrafią już trzymać mysz w ręce i wykazują się jakąś orientacją w temacie, czyli np. czasem samodzielnie wyszukują coś w internecie.