Pomysł na działanie
Na czym polegało przedsięwzięcie?
Każdego dnia (poza dniami wolnymi od zajęć szkolnych), w bibliotece wywieszane jest pytanie konkursowe. Zadania są dostosowane do możliwości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Każdy uczeń może w dowolnym czasie trwania konkursu podejść do biblioteki i spróbować je rozwiązać. Czas na rozwiązanie zadania obowiązuje do czasu otwarcia biblioteki w danym dniu. Każdorazowo, za rozwiązanie zadania, uczeń otrzymuje nagrodę w postaci cukierka i dostaje jeden punkt. Punkty na bieżąco są sumowane i przedstawione raz dziennie w postaci wydruku z aktualnymi wynikami. Po miesiącu wyłonieni zwycięzcy otrzymują nagrodę książkową.
Dlaczego warto?
- Wiedza, iż w literaturze można znaleźć odpowiedź na pytanie, nie trzeba w tym celu korzystać z Internetu
- Poznanie księgozbioru,
- Znajomość różnic między komiksem, książką, a bajką,
- Umiejętność wyszukiwania informacji z książek (tytuł, autor, miejsce wydania, rok wydania, kto jest głównym bohaterem i jaka jest tematyka książki),
- Umiejętność korzystania ze słowników i encyklopedii, odnajdują dane hasło i czytają ze zrozumieniem definicję,
- Umiejętność wyszukiwanie książki po nazwisku autora,
- Wypożyczanie konkretnych pozycji książkowych,
- Czytanie fragmentów książki, która jest odpowiedzią na zadanie konkursowe,
- Nauka rywalizacji, poprzez codzienne monitorowanie punktów uzyskanych w konkursie,
- Poznanie dobrych bohaterów, którzy wzbudzają podziw
- Pokonywanie własnych ograniczeń, zauważanie, że wysiłek włożony w wykonanie zadania daje pozytywne odczucia
W trakcie przygotowania
Przygotowanie pytań i bieżąca statystyka
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
-
• Księgozbiór biblioteki (książki, bajki, komiksy, literatura popularno-naukowa, słowniki i encyklopedie)
-
• Wydrukowane pytania konkursowe i statystyki uzyskanych w konkursie punktów
Po zakończeniu
Ogłoszenie wyników, wyłonienie zwycięzcy, wręczenie nagród
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
-
Nagrody książkowe