Zajęcia są przeznaczone dla dorosłych czytelników biblioteki, głównie seniorów, jak również dla mieszkańców gminy. Będą to pogadanki/dyskusje stolikowe związane z tematem potańcówek.... Jak to było kiedyś?
Głównym celem jest aktywizacja lokalnej społeczności celem poznania niektórych dawnych form życia codziennego/rozrywkowego mieszkańców gminy, a następnie zaprezentowanie końcowego efektu, w postaci prezentacji multimedialnej, młodszemu pokoleniu.
Zaproponowany temat zajęć ma zachęcić mieszkańców do podzielenia się fragmentem swojej historii, do powspominania lat, które bezpowrotnie minęły. To także wyjście poza mury biblioteki w celu szukania sojuszników do wspólnych działań lokalnych. Tak jak podczas nauki tańca, ważny jest ten pierwszy krok, tak u nas tym pierwszym krokiem bedzie wyjście do ludzi.
Spotkania w bibliotece zostaną poprzedzone tzw. rozpytkami terenowymi w celu dotarcia do szerszego grona osób i uzyskania większej ilości informacji dotyczących tematu potańcówek. Wytypowane osoby, czyli sojusznicy projektu, będą wspierać organizatora i pomagać w realizacji wszelkich działań, m.in. ustalenie wspólnych spotkań w bibliotece, nadzorowanie pracy uczestników podczas zajęć oraz pomoc podczas spisywania, jak i nagrywania wypowiedzi/wspomnień mieszkańców, zarówno w terenie, jak i w siedzibie biblioteki. Mieszkańcy zostaną poproszeni o przyniesienie i zaprezentowanie na zajęciach swoich fotografii z potańcówek.
Podczas wstępnego rozeznania terenowego będziemy zachęcać mieszkańców do zaangażowania się w zajęcia oraz odwiedzenia biblioteki w dniach, w których mają odbyć się wspomniane zajęcia.
WSTĘP:
- powitanie przybyłych mieszkańców/uczestników
- wprowadzenie do tematu: burza mózgów na rozruszanie;
wspomnienia dawnych lat w zderzeniu z czasami współczesnymi: pierwsze skojarzenia - mapa myślowa stworzona na dużej planszy
ROZWINIĘCIE:
- podział uczestników na grupy: kobiety i mężczyźni (pomocnicy organizatora czuwają nad przebiegiem prac w grupach)
- pogadanki - próba przybliżenia czasów minionych i odpowiedzi na postawione pytania:
1) Jak wyglądały potańcówki?
2) Gdzie najczęściej spotykali się mieszkańcy by potańczyć? Czy były to remizy, a może tańce przy ognisku?
3) Jak przygotowywały się wyjścia kobiety, a jak mężczyźni?
4) Czy kobiety zwracały uwagę na makijaż, czy stawiały na naturalne piękno?
5) Jaki strój preferowały obie płcie?
6) Jaki środek transportu wybierano najczęściej? Auto, motocykl, a może ,,piesze wycieczki"?
7) Największe przeboje tamtych lat?
Zebrane wypowiedzi/wspomnienia uczestników będą zarówno nagrywane jak i spisywane, a odpowiedzialni za to będą organizatorzy.
- prezentowanie przyniesionych fotografii
ZAKOŃCZENIE:
- podsumowanie: dyskusja, wymiana spostrzeżeń między grupami
- zapowiedź dugiej części spotkania, ustalenie terminu. Kolejne spotkanie będzie poświęcone układaniu listy szlagierów i przygotowaniu wystawy dawnych fotografii z potańcówek. Uczestnicy zostaną poproszeni o przygotowanie krótkiego pokazu tańca, celem zademonstrowania młodszemu pokoleniu na planowanych w późniejszym czasie zajęciach (np. Potańcówka w stylu moich dziadków). Zajęcia dla dzieci zostałyby poparte przygotowaną w ramach naszych zajęć prezentacją multimedialną, wzbogaconą zdjęciami, różnymi grafikami i nagraniami, za przygotowanie której będą odpowiedzialni organizatorzy.
-
Duża kartka papieru, formatu brystol; mazaki; karty papieru do notatek, telefon - zdjęcia/nagrania; komputer - prezentacja; zdjęcia z potańcówek
Temat potańcówek może być wykorzystany na wiele różnych sposobów, jak np. zorganizowanie zajęć dla dzieci ,,Potańcówka w stylu naszych dziadków''.
Scenariusz zajęć powstał w trakcie kursu ,,Otwarte zasoby edukacyjne w bibliotece'', przeprowadzonego przez Spółdzielnię Otwartej Edukacji.
Autor: Patrycja Juszczyk
Licencja: CC-BY-SA