Po dokonaniu diagnozy lokalnej (zastosowałam anonimową ankietę aby seniorzy mogli się swobodnie wypowiedzieć),seniorzy chcieliby posiadać umiejętność "płynnego" posługiwania się komputerem a przede wszystkim posiadać umiejętność korzystania z Internetu, poczty @ i komunikatorów.
Seniorzy w obecnym postępie techniki często czują się zagubieni. Problemem jest samemu sprawdzenie sobie np. kiedy odjeżdża pociąg czy autobus oraz godzin otwarcia różnych instytucji, często ich dzieci i wnukowie wyjeżdżają za granicę i chcieliby mieć z nimi kontakt(przykłady podaję z ankiety, którą przeprowadziłam).
Więc warto zorganizować takie warsztaty aby pomóc tej grupie rozwiązać ich problem.
-
Komputery stacjonarne, laptop, tablet, rzutnik, ekran, stoliki, natatniki, długopisy
-
Główny cel warsztatów: Nauka podstawowej obsługi komputera potrzebnej do korzystania z Internetu, poczty @ i komunikatorów.
-
Cele szczegółowe: 1. pokazanie możliwości Internetu, 2. wyjaśnienie czym jest przeglądarka a czym wyszukiwarka, 3. rozmowa na temat łatwości wyszukiwania informacji, 4. ćwiczenia
-
Metody: Dostęp do komputerow stacjonarnych i urzadzeń mobilnych, pokaz slajdów z poszczególnymi problemami, pogadanka.
2.Prośba do każdego uczestnika aby w kilku słowach przedstawił się, opowiedział czy ma już doświadczenia z komputerem i czego oczekuje po takich warsztatach.
3.Przedstawienie tematu warsztatów i krótkie omówienie formy zajęć.
ROZWINIĘCIE-(65 minut)
1.Podział na grupy, przydzielenie stanowisk,2.Wytłumaczenie podstawowych terminów związanych z komputerem i wprowadzenie zagadnień internetowych umówienie się z uczestnikami, że jeżeli nie rozumieją jakiegoś słowa proszą o wyjaśnienie,
3.Przystąpienie do ćwiczeń z Internetu, pokazując na slajdach rodzaje przeglądarek i prośba aby uczestnicy na swoim urządzeniu poszukali odpowiedniej przeglądarki, tłumaczymy po co to jest i jak można korzystać. Uczestnicy dostają zadanie wpisania interesującego ich słowa lub zagadnienia i następnie wyszukanie i przeczytanie (powtarzamy ćwiczenia aż uczestnicy będą swobodnie poruszać się w internecie.
ZAKOŃCZENIE - (10 minut)
1. Podsumowanie zajęć, prosimy o zanotowanie sobie kilku podstawowych pojęć, jednocześnie wyświetlając te pojęcia jako slajd.
2. Dziękując za wspólny czas, zapraszamy na kolejne spotkanie, na którym będziemy pozbnawać zasady tworzenia i korzystania z poczty elektronicznej.
-
YouTube, Vimeo, CC Search wyszukiwarka Creative Commons, Google, Google Chrome, Internet Explorer, Wikipedia
Scenariusz powstał podczas kursu Otwarte zasoby Edukacynje.
Autor: Anna Mentel
Licencja: CC BY SA