Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy im. Władysława Stanisława Reymonta w Twardogórze do realizacji projektu „O finansach…w bibliotece” przystąpiła po kilku latach przerwy. Projekt i wszystko, co z nim związane, jest dla nas nowym wyzwaniem zawodowym, gdyż nie tylko jako prowadzący, ale także jako bibliotekarze „stawiamy pierwsze kroki”.
W związku z realizacją modułu „Zakupy przez Internet” postanowiłyśmy rozwinąć temat praw konsumenta. Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta, który odpowiedział na nasze zaproszenie do współpracy, okazał się być trafionym wyborem. Jako fachowiec, który w swojej pracy zawodowej na co dzień wspiera konsumentów i doskonale zna ich problemy, w prosty sposób przedstawił trudne pojęcia i sprawy. Zaczął od tego, że dokonywanie codziennych zakupów: chleba, artykułów spożywczych czy napojów to już jest umowa. Wytłumaczył uczestnikom kiedy z umowy możemy się wycofać i z jakich przyczyn, jakie terminy należy zachować. Przybliżył pojęcia rękojmi, gwarancji i wady produktu. Szczególnie pochylił się nad tematem umów na odległość. Dodatkowo ciekawym akcentem spotkania było przeprowadzenie testów konsumenckich: początkowego i końcowego. Dzięki temu uczestnicy spotkania mogli porównać swoją wiedzę na wstępie i na zakończenie spotkania. Oczywiście Rzecznik poinformował obecnych o tym, kiedy można zwracać się do niego o bezpłatną pomoc w sporach konsumenckich.
A ponieważ nieznajomość prawa szkodzi to jednak dobrze znać swoje prawa…
Projekt "O finansach... w bibliotece - 6.edycja" jest realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Realizatorem projektu jest Fundacja rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.