Małe dzieci zazwyczaj nie są adresatami zajęć związanych z edukacją ekonomiczną. Często brakuje nam pomysłu na ciekawe zajęcia lub wydaje nam się, że temat pieniędzy nie zaciekawi dzieci. Tymczasem w prostej zabawie w sklep dzieci nauczą się więcej o ekonomii niż może nam się wydawać!Mali uczestnicy w zajęć "Przedsiębiorcze dzieci" Fundacji Rozwoju Dzieci właśnie od tej zabawy zaczynają swoją przygodę z edukacją ekonomiczną. Dlaczego warto? Mamy cały hipermarket argumentów do sprzedania!
Zabawa w sklep jest jedną z pierwszych proponowanych aktywności w ramach realizacji zajęć "Przedsiębiorcze dzieci". Zaczynamy od tej zabawy, ponieważ jest bliska dzieciom i często pojawia się w ich działaniach. Zabawa odnosi się również do sytuacji znanej dziecku - do robienia zakupów z dorosłymi.
Taka zabawa nie wymaga scenariusza. Dzieci świetnie się w niej odnajdą. Jednak to, o co warto zadbać do wspólne ustalenie zasad zabawy. Ponieważ to dzieci będą w niej uczestniczyć, spróbujmy jako dorośli pozostawić im decyzję, co do ustalania zasad. Możemy jednak zaproponować, by taką zabawę najpierw zaplanowały: jakiego rodzaju sklep będą prowadzić, co będą sprzedawać, jak podzielą role w zabawie. Kiedy wszystko jest już ustalone, wystarczy jedynie świetnie się bawić.
W jaki sposób zabawa w sklep uczy ekonomii? Dzieci przypominają sobie i odtwarzają sytuację płacenia, kupowania, sprzedawania, wydawania reszty. Wchodząc w role sprzedawcy, kupującego czy dostawcy mają szansę poznać nowe pojęcia z zakresu ekonomii: pieniądze, rachunek, paragon, cena, rabat, gotówka, karta, kupno, sprzedaż.
Ponadto dzięki zabawie dzieci wzmacniają inne kompetencje, poza przedsiębiorczością:
-
w zakresie kompetencji matematycznych: uczą się dodawać i odejmować, przeliczać, określać wagę i ilość, porównywać,
-
w zakresie kompetencji językowych: poszerzają zasób słownictwa, poznają nazwy jednostek miar i wag, uczą się ich znaczenia i zastosowania, używają zwrotów grzecznościowych oraz zwrotów branżowych,
-
w zakresie kompetencji społecznych: poznają i odgrywają w różne role, współpracują ze sobą, rozwiązują problemy i konflikty, wspólnie planują działania, przełamują wstyd przed publicznymi wystąpieniami, uczą się przestrzegania zasad i reguł, negocjują, uczą się szacunku do pracy innych osób i własnej.
Taka zabawa uczyni dzieci bardziej świadomymi procesów zachodzących w sklepie podczas zakupów.
Jakie sa efekty zabawy w sklep? Poniżej dwie anegdoty z zajęć obrazujące zarówno rozwój kreatywności dzieci, jak i umiejętność przestrzegania reguł:
Podczas zabawy w sklep okazało się, że potrzebny będzie ktoś kto dostarczy towar do sklepu - bo półki były puste. Bartosz został dostawcą - sam się wybrał - tłumacząc że on to wymyslił. Towar dowoził taczkami do piasku. (Oddział przedszkolny w Cieszacinie)
Pod czas wizyty w sklepie jedna z dzieczynek bierze do ręki wafelki, a dzieci wołają: "Nie! Nie wolno, tego nie mamy na liście zakupów!" (Punkt przedszkolny w Kisielowie)
Więcej o projekcie "Przedsiębiorcze dzieci" na stronie www.frd.org.pl