Wielu mądrym głowom sen z powiek spędza problem niskiego poziomu czytelnictwa w Polsce. Prowadzone są analizy, wdrażane plany i działania, żeby nasz naród czytał więcej. Jako bibliotekarz oczywiście życzyłabym sobie, aby każdy Polak był molem książkowym, chętnie i bez przymusu zanurzającym się w literackim świecie, ale niestety wiem, że może to pozostać tylko w strefie marzeń. Nie każdy lubi i chce czytać, nie każdy ma na czytanie czas.
Dla nas bibliotekarzy największym wyzwaniem jest młody czytelnik, ponieważ często to od nas zależy, czy przygoda dziecka z książką będzie trwać całe jego życie, czy tylko przez krótki moment. Zdarza się tak, że dziecko w ogóle nie chce czytać. Bo książki są nudne, grube i z nieciekawą treścią. Dziecko utożsamia książkę z lekturą szkolną, a czytanie z koniecznym przymusem, a przecież tak wcale nie musi być! I tu właśnie zaczyna się wyzwanie dla bibliotekarza. Pokazać dziecku rozrywkową stronę czytelnictwa, przemycając przy tym odpowiednie wartości. I tu z pomocą przychodzi nam komiks. Dzięki małej ilości tekstu, kolorowej i często zabawnej formie jest świetną alternatywą dla tradycyjnej książki, a wertowanie jego stron dla dziecka ery obrazkowej (wychowanego na telewizji i grach komputerowych) staje się czystą przyjemnością.
Na naszych zajęciach z dziećmi punktem wyjścia stały się ich ulubione komiksy. Dziewczynki przeglądały komiksy o koniach ("Kamila i konie"), o wesołym, rudym psiaku ("Ptyś i Bill"), o przyjaźni i siostrzanej miłości ("Sisters", "Ernest i Rebeka") oraz o emocjach (seria "Smerfy i świat emocji"). Męska część uczestników zdecydowanie zwróciła się w stronę "Gwiezdnych Wojen" oraz bardzo popularnego teraz Minecrafta. Efekt był jeden - każdy aktywnie uczestniczył w dyskusji nad zaletami komiksów, chętnie dzielił się swoimi spostrzeżeniami. Każdy z uczestników został wysłuchany z tak samo dużym zainteresowaniem reszty grupy.
Przy tworzeniu scenariusza na te zajęcia, dla nas najważniejsza była kreatywna moc komiksu - mobilizowanie, inspirowanie dzieci do stworzenia czegoś nowego i własnego. Ale niekoniecznie na papierze, przy pomocy kredek i pisaków, a za pomocą blokowego języka programowania Scratch. Narzędzie jakim jest Scratch umożliwa zaprogramowanie własnych interaktywnych historii, gier i animacji. Oprócz tego, że uczy dzieci kreatywnego i logicznego myślenia to daje im przy tym dużą dowolność tworzenia. Zadaniem uczestników warsztatów "Zaprogramuj się na komiks" było wybranie jednej sceny z zgromadzonych zeszytów i przeniesienie jej do cyfrowego świata. Dzieci włożyły bardzo dużo pracy, aby jak najlepiej odwzorować wybranego przez siebie bohatera. Ważny był nawet najdrobniejszy szczegół ubioru czy dopracowanie perfekcyjnego uśmiechu. Dodatkowo każdy napisał program, aby jego postać poruszała się oraz przemówiła kwestią zaczerpniętą z komiksu. Na dwugodzinnych zajęciach powstało dziesięć różnych, "ożywionych" komiksów. Dla każdego uczestnika był to bardzo kreatywnie wykorzystany czas (każdy wyszedł z gotowym projektem), a przede wszystkim była to świetna zabawa!
Wykorzystywanie nowych technologii w planowaniu zajęć o charakterze literackim jest bardzo dobrym rozwiązaniem, szczególnie wśród młodych użytkowników biblioteki. Stanowi dodatkową zachętę do wzięcia w nich udziału i zostania z biblioteką na dłużej. Niewątpliwą zaletą jest również edukacyjny walor, jaki niosą ze sobą tego typu zajęcia, ponieważ wzbogacają literacką duszę oraz bardziej techniczny umysł.
Komiks jako gatunek sam w sobie jest atrakcyjny dla młodego czytelnika, a współczesna jego odsłona jest bardzo szeroka. Komiks może być kompromisem w czytaniu, może okazać się zaproszeniem do literackiego świata, początkiem fascynującej przygody z samym już słowem. Dlatego nie bójmy się komiksów, czytajmy je i promujmy! Pamiętajcie, że na wojnie (z niskim poziomem czytelnictwa) i w miłości ( do książek) wszystkie chwyty są dozwolone.
Efekty pracy naszych zdolnych uczestników do podejrzenia TUTAJ
Galeria zdjęć z naszych warsztatów do obejrzenia TUTAJ
Zajęcia "Zaprogramuj się na komiks" zostały zrealizowane w Gminnej Bibliotece Publicznej im. Ambrożego Grabowskiego w Kętach w ramach akcji "BOOM na komiksy i gry planszowe w bibliotece" zorganizowanej przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Story House Egmont sp. z o.o.