Zasoby internetu są niezwykle bogate w darmowe lub częściowo darmowe narzędzia przydatne podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych, upowszechniania zasobów kultury, tworzenia innowacyjnych rozwiązań i projektów, a także pracy zespołowej. Włączenie narzędzi cyfrowych do realizowanych działań znacznie zwiększa atrakcyjność ofert instytucji kultury dzięki nowoczesnej, angażującej użytkowników formie.
Prowadząc działania edukacyjne i projekty kulturalne dla różnych grup odbiorców coraz częściej wykorzystujemy perspektywy, jakie dają nam darmowe narzędzia cyfrowe. Każdego roku w sieci pojawia się więcej aplikacji otwierających nowe możliwości, które mogą być inspiracją do szerokiej gamy działań. Internet jest pełen różnego rodzaju narzędzi pozwalających na wprowadzenie elementów interaktywnych w kulturze i edukacji. Bardzo często wspierają one proces zdobywania wiedzy, a także wpływają na zaangażowanie odbiorców wydarzeń. Nie wszystkie aplikacje są jednak dla nas odpowiednie. Jedne lubimy mniej inne bardziej – wiele zależy od tego, jakim tematem się zajmujemy, z jakimi grupami pracujemy i jakie mamy potrzeby. Odpowiedni dobór narzędzia jest bardzo istotny i może pomóc uatrakcyjnić prowadzone przez nas zajęcia, a także wpłynąć na zaangażowanie uczestników.
Biblioteka Aplikacji to projekt, który powstał z myślą o wspieraniu kadr kultury w rozwoju kompetencji cyfrowych. Jego zadaniem jest ułatwienie nauki korzystania z narzędzi potrzebnych do działań organizacyjnych, edukacyjnych lub animacyjnych. W ramach projektu powstaje baza wiedzy dla pracowników sektora kultury i edukacji chcących wykorzystywać technologie w swoich instytucjach. W ramach projektu każdy może skorzystać z treści zamieszczanych na portalu internetowym www.bibliotekaaplikacji.com. Znajduje się tam baza uporządkowanych tematycznie aplikacji, które mogą przydać się w różnych sytuacjach. Przykładowo jeśli pracujemy w zespole rozproszonym to w Bibliotece Aplikacji znajdziemy informacje o narzędziach do zarządzania zadaniami zdalnie, wirtualne tablice czy narzędzia do tworzenia ankiet. Osoby, które często piszą teksty i chcą szybko sprawdzić ich poprawność mogą poznać aplikacje do korekty. Wiele narzędzi pozwala na tworzenie interaktywnych i ciekawych e-materiałów dla użytkowników. Wśród, nich wymienić można np. narzędzia do tworzenia filmów, animacji, wirtualnych wystaw, spacerów, a także przygotowania gier, qr kodów czy Rozszerzonej Rzeczywistości. Każda z aplikacji zamieszczona na stronie posiada opis, odnośniki do stron i materiałów dodatkowych, a także wskazówki dotyczące sposobów jej wykorzystania. Dodatkowo do wielu narzędzi zostały nagrane i dołączone tutoriale, które krok po kroku pokazują jak założyć konto i rozpocząć pracę. Spis narzędzi jest stale rozwijany i aktualizowany. Nowości zamieszczane na portalu można śledzić obserwując Fanpage Biblioteki Aplikacji.
Oprócz cyfrowego narzędziownika na portalu pojawiają się również pomysły i scenariusze warsztatów, które można przeprowadzić w instytucji kultury z wykorzystaniem nowych technologii i darmowych aplikacji. Całość projektu uzupełniają szkolenia online pt: “Cyfrowy narzędziownik pracownika instytucji kultury”, podczas których uczestnicy poznają i testują wybrane aplikacje oraz wspólnie opracują koncepcję ich wykorzystania w codziennej pracy. Połączenie darmowego portalu z warsztatami i scenariuszami sprawia, że opracowane materiały są dostępne dla każdego bez względu na ograniczone zasoby, posiadanie specjalistycznego sprzętu lub oprogramowania.
Projekt Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci.
Partnerami projektu jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Stowarzyszenie LABiB.